Het belang van kleur voor je huisstijl
Update: 23 december 2022
Voor de gewenste uitstraling is het kiezen van de juiste kleuren essentieel. Het is een goede zet om een hoofdkleur te kiezen met daarnaast kleuren die er goed bij passen. Dat kunnen kleuren zijn die dicht bij elkaar liggen maar ook contrasterende kleuren. Met zo’n kleurenpalet heb je een gevarieerde set aan kleuren voor je communicatie uitingen.

Welke kleuren passen bij elkaar?
Met Adobe’s kleurenwiel kun je experimenteren met kleurencombinaties. Het samenstellen van een kleurenpalet (ook wel kleurenschema genoemd) kan op basis van verschillende uitgangspunten, zoals:
Analoge kleuren
Als je een hoofdkleur wilt versterken dan kun je kiezen voor ondersteunende kleuren die zich naast elkaar bevinden op het kleurenwiel.
Complementaire kleuren
Wil je een kleurencombinatie met een aantrekkelijk contrast dan kun je kiezen voor kleuren die tegenover elkaar staan op het kleurenwiel.
Drie kleuren
Voor een kleurenpalet met een levendige harmonie kun je kiezen voor 3 kleuren die op gelijke afstand van elkaar staan op het kleurenwiel.

Betekenis en gevoel
Kleuren maken emoties los en dat heeft invloed op de herkenning van je merk. Warme kleuren roepen een ander gevoel op dan koele kleuren. Felle kleuren komen anders over dan zachte kleurtinten.
Rood | Warmte, passie, woede en gevaar |
Oranje | Vriendelijk, speels, actief en positief |
Geel | Positief, energiek, opvallend en vriendelijk |
Groen | Groei, stabiliteit, duurzaam en loyaliteit |
Blauw | Betrouwbaar, helder en intelligentie |
Paars | Deftig, nostalgisch, magisch en mysterieus |
Roze | Liefde, onschuldig en optimisme |
Zwart | Sterk, zelfverzekerd en deftig |
Wit | Eenvoudig, schoon en puur |
Grijs | Stabiel en neutraal |
Zilver | Modern, technologie en magisch |
Goud | Warmte, succes, kwaliteit en chique |
Bruin | Aarde, eerlijk en organisch |
Kleur, vorm en typografie
Naast het kleurgebruik spelen vormen en typografie ook een belangrijke rol. Met elke kleur, lettertype en vorm maak je namelijk een associatie. Een ervaren ontwerper maakt hieruit de juiste keuze.
Voorkom taalvoutjes in je tekst Sterke reclame campagnes en art direction