Is het tijd voor een nieuw logo?

logo

Update: 15 juni 2023

Een logo is vaak het eerste wat mensen zien als ze met jouw merk in aanraking komen. Het is de visuele representatie van je merkidentiteit en kan bepalend zijn voor de perceptie van jouw merk. Maar hoe weet je of het tijd is voor een nieuw logo?

Ten eerste, als je huidige logo niet meer past bij jouw merkidentiteit, is het tijd voor een update. Een verandering in de strategie, doelgroep of positionering kan resulteren in een nieuw imago voor je merk en een bijpassend logo kan daarbij helpen.

Daarnaast kan een verouderd logo een negatieve invloed hebben op de geloofwaardigheid en professionaliteit van jouw merk. Als je logo er gedateerd uitziet, kan dat de indruk geven dat jouw bedrijf niet meer relevant is.

Tot slot, als je merk een rebranding ondergaat, is het belangrijk om het logo aan te passen. Een rebranding kan verschillende redenen hebben, zoals een fusie, overname of herpositionering, en vereist vaak een nieuw logo om het nieuwe merk goed te kunnen vertegenwoordigen.

Het is belangrijk om een nieuw logo zorgvuldig te ontwerpen en te testen voordat je het definitief maakt. Een goed ontworpen logo kan een positief effect hebben op de merkherkenning en geloofwaardigheid van jouw merk. Dus als je twijfelt over je huidige logo, is het misschien tijd om te overwegen om een ​​nieuw logo te laten maken.

Een nieuw bedrijfslogo kan je merkidentiteit verbeteren.

Een bestaand logo of huisstijl verbeteren kan een optie zijn, maar vaak is het beter om helemaal opnieuw te beginnen. Een krachtige, herkenbare stijl kan op alles worden toegepast. Het betekent niet dat alle marketinguitingen er hetzelfde uit moeten zien, maar er moet wel consistentie zijn in de visuele uitstraling.

Een logo ontwerpen is vakwerk

Een professionele ontwerper bekijkt een ontwerp vanuit verschillende invalshoeken en komt met verrassende en originele ideeën. Bovendien is het hebben van een grafische achtergrond en up-to-date zijn met de nieuwste ontwerptrends en technologieën van grote waarde.

Naast het bedenken van het ontwerp, is het ook van belang dat het ontwerp drukklaar wordt gemaakt. Dit houdt in dat het ontwerp geschikt is om af te drukken op verschillende formaten en op verschillende materialen. Een goede ontwerper weet hoe dit proces werkt en kan hierdoor het ontwerp probleemloos door het drukproces heen leiden.

Lees meer: Waar moet je op letten bij het ontwerpen van een logo?

Je hebt zelf een idee voor een logo

Wanneer je zelf een idee voor een logo hebt bedacht en geschetst, is dat al een goede start! Het kan dienen als basis voor het uiteindelijke logo, maar het is belangrijk om niet te snel vast te houden aan één idee. Het is namelijk een veelvoorkomende valkuil om te denken dat het eerste idee ook meteen het beste idee is. Neem de tijd en realiseer je dat het ontwerpen van een logo een proces is dat verschillende stappen doorloopt. Het begint met het bedenken van ideeën en het maken van associaties, vervolgens maak je schetsen en werk je het idee verder uit om het te verbeteren. Blijf openstaan voor nieuwe ideeën en suggesties, zo kom je tot het beste resultaat.