Logo: een woordmerk, beeldmerk of beide?

logo

Met logo’s kun je ontzettend veel kanten op qua stijl en inhoud. Van realistisch tot abstract, van druk tot eenvoudig. Meestal worden ze geïllustreerd met vectoren zodat ze zeer geschikt zijn voor drukwerk.

Een onderscheid die je in logo’s zou kunnen maken, is het onderscheid tussen woordmerken en beeldmerken, hoewel in de praktijk ook vaak een combinatie van beide wordt toegepast.

Woordmerk

Bij een woordmerk staan de letters centraal. Dit kan een letterstijl of eigenzinnige kleurstelling zijn. Denk bijvoorbeeld aan de sierlijke letters van Coca-Cola of het kleurrijke logo van Google. De unieke naam en stijl maakt het tot een ‘eigen’ logo.

Beeldmerk

Een logo met een toegevoegd grafisch element is een beeldmerk. Denk hierbij aan het logo van Apple, een appel.  Het visuele beeld versterkt doorgaans de naam. Er wordt vaak gekozen voor een combinatie van tekst en beeld.

haarbymelanie logo ontwerp
Proper Hair logo design