Waar moet je op letten bij het ontwerpen van een logo?
Update: 28 april 2023
Mijn insteek van een logo is dat je op een pakkende en duidelijke wijze een bedrijfsidentiteit moet laten zien. Waar kun je op letten?
De kern
Wat is de kern van jouw bedrijf? En is dat te visualiseren? Dit kan bepalend zijn voor de keuze tussen een beeldmerk of een woordmerk. Houd het bij voorkeur: eenvoudig en tijdloos. Dat wil overigens niet zeggen dat het simpel is om een eenvoudig en krachtig ontwerp te maken, integendeel.
Een fraaie uitwerking met veel details is heel goed mogelijk, maar je moet er voor waken dat het niet zijn doel voorbij schiet. Het moet ten allen tijden duidelijk blijven. Het draait meestal om het vinden van de juiste balans.

Ideeën
Met een goed idee ben je al een heel eind. Het is echter een bekende valkuil om je blind te staren op 1 idee. Blijf nieuwe ideeën bedenken en blijf schetsen. Sta open voor kritiek en probeer daarmee een beter resultaat te behalen. Schakel mensen in met creativiteit en ervaring. Dit leidt vaak tot nieuwe en betere inzichten.
Associaties
Kunnen er ook ongewenste associaties gemaakt worden? Bij het bedenken en uitvoeren van een idee wil je liever niet dat mensen het logo anders interpreteren dan je voor ogen hebt. Je moet altijd vanuit een breed perspectief naar je ontwerp kijken. Dit vergt enige creativiteit. Laat ook anderen naar het ontwerp kijken.

Duidelijkheid en herkenbaarheid
Hoe komt een logo over op groot en klein formaat? Is het duidelijk en herkenbaar ongeacht de afstand? Let ook op het contrast en de druktechniek. Zo hanteren veel drukkers een minimale dikte van lijnen en een minimale afstand van witruimtes tussen vlakken. Soms is het nodig om meerdere varianten te maken van logo’s, bijvoorbeeld een aangepaste versie voor kleine formaten. Dit is echter niet gebruikelijk. Het komt wel vaak voor dat er verschillende kleurvarianten worden gemaakt voor bijvoorbeeld een witte en zwarte achtergrond.
Maak het “eigen”
Een logo kun je onderscheidend maken door er een “eigen” draai aan te geven, zodat het goed bij je bedrijf past. Dat kan op een opvallende of subtiele manier. Ook met een woordmerk is dat mogelijk. Je hoeft niet perse te uit te beelden wat je werkzaamheden zijn. Je kunt er ook voor kiezen om de juiste sfeer, emotie of gevoel neer te zetten. Dit is dan wel vaak in combinatie met een duidelijke bedrijfsnaam en/of slogan.
Huisstijl Massop hoveniers Geanimeerde logo’s en illustraties