Waarom SEO en SEA belangrijk zijn voor je bedrijf

website

SEO

Met SEO word je website geoptimaliseerd voor zoekmachines. Je vergroot hiermee de vindbaarheid van je site bij de gangbare onbetaalde zoekresultaten.
Zoekmachines hanteren algoritmes om je website te beoordelen. Dit geldt voor de inhoud maar ook voor de technische kwaliteit van je site. Deze waardeoordelingen bepalen hoe hoog je terecht komt bij de zoekresultaten.
Er zijn honderden criteria waarmee Google bepaalt in welke mate je website relevant is om weer te geven. Met SEO is het doel om je te richten tot de juiste zoekwoorden en doelgroepen.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, denk aan Google Ads. Dit zijn advertenties die worden weergegeven bij relevante zoektermen. Naast de standaard ‘organische’ zoekresultaten is het zodoende mogelijk om hoog in de zoekresultaten getoond te worden.
Enkele voorbeelden zijn: Tekstadvertenties, Responsieve zoekadvertenties, Display advertenties en Google Shopping.

Lange termijn vs. korte termijn

De gevolgen van SEO technieken zijn merkbaar op de lange termijn. Het kan maanden duren voordat je de gewenste resultaten bereikt. Het optimaliseren stopt eigenlijk nooit omdat algoritmes continu veranderen.
Het voordeel van adverteren is dat het direct resulteert in verkeer naar je website. Bij adverteren is het een kunst om advertenties en campagnes te maken met goede kwaliteitsscores zodat je niet onnodig veel geld uitgeeft.

Optimaliseren of Adverteren?

Beide opties zijn effectief. SEO is doorgaans goedkoper dan adverteren. Als je SEO op orde hebt en dit goed bijhoudt dan is adverteren mogelijk minder noodzakelijk. Dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid concurrerende websites in de markt. Soms is optimaliseren niet voldoende om zichtbaar te worden en te blijven, vooral op landelijk niveau.