Website optimalisatie

website

Het belang van een snelle website is steeds groter geworden. Website bezoekers én zoekmachines waarderen snelle websites. Bezoekers kunnen snel afhaken als de website niet snel laadt. Zoekmachines kunnen je website daardoor een slechte waardering geven waardoor je mogelijk minder goed gevonden wordt.

Amazon heeft eens aangegeven dat voor elke verbetering in laadtijd van 100ms (milliseconden) de omzet steeg met 1%.

Optimaliseren

De snelheid van een website kan vaak enorm verbeterd worden. Afbeeldingen die niet direct zichtbaar hoeven te zijn, kunnen bijvoorbeeld later ingeladen worden. Afbeeldingen kunnen ook goed gecomprimeerd worden. Hiervoor zijn moderne bestandsformaten zoals WebP. Voor logo’s en illustraties is tegenwoordig het vectorformaat SVG zeer geschikt. De bestandsgrootte hiervan is meestal erg klein én ze worden op elk apparaat scherp getoond. Daarnaast lenen ze zich ook goed voor eenvoudige animaties.

  • Gebruik cache oplossingen
  • Laad sommige afbeeldingen later in (lazy loading)
  • Gebruik moderne compressie technieken voor afbeeldingen, zoals WebP en SVG.
  • Minimaliseer de html en js code (minify)
  • Richt je qua opmaak op CSS en mobiele apparaten.
  • Laad zo weinig mogelijk overbodige code/functionaliteit in
  • Test de snelheid van je hosting omgeving en website met bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights.

Meten is weten

Met Google PageSpeed Insights kun je de desktop en mobiele scores zien van een website. Er worden verbeterpunten opgesomd waar een ontwikkelaar mee uit de voeten kan. Zoekmachines en bezoekers waarderen snelle, toegankelijke websites. Het is echt specialistisch werk om een goed presterende website te ontwikkelen.